dinsdag 13 april 2010

07 april 2010: scheepsverhalen

We slapen met z'n vieren in 2x2 stapelbedden met daar tussenin een smal gangetje en we hebben onze eigen
WC annex douche. Je kunt maximaal met 2 tegelijk aan- en uitkleden anders zit je elkaar stevig in de weg.

Het is altijd wel iemand anders die als eerste wakker wordt en besluit om op te staan. Zodra die persoon
in de WC verdwijnt, komt de tweede uit z'n bed om snel z'n kleren aan te schieten en vervolgens van
plaats te wisselen met degene die uit de badkamer komt. Snel toilettas en bed opruimen, trui aan en naar
buiten om ruimte te maken voor nummer drie die uit z'n bed komt zodra nummer 2 uit de badkamer komt. Tijd om te douchen is er niet, dat doe je gedurende de dag ergens tussen 2 wachten in.
Snel ontbijten (roerei) en naar boven om om 08:00 het roer over te nemen.

Helder weer, fris maar niet koud, rustige wind en een behoorlijke deining met golven van 4 meter van achteren. Iedereen is echter goed ingeslingerd dus daar hebben we niet echt meer last van.
Na onze laatste tour heb ik me maar even teruggetrokken: hoofdpijn, al sinds het opstaan. Het is ook knap
benauwd in dat hok!

Na de lunch de "dungeon tour" genomen. Oftewel de toer door de machinekamer en gerelateerde onderdelen.
Er zijn meerdere technische ruimtes. Het begint achterin, naast de trap naar achterdek/bibliotheek.
Achter een waterdichte deur zit de electrische controleruimte. In feite dus de ruimte van waaruit de 3
generatoren worden bediend en gecontroleerd. Niks mis mee.
Van daaruit ga je via een luik naar beneden om in de feitelijke machine kamer te komen. 2x Perkins
generator(60 KVA) en 2x hoofdmotor (Caterpillar), allebei met rechtsdraaiende schroef en vetgesmeerde
schroefas, een verschrikkelijke hoop herrie en hitte. Natuurlijk de nodige hoeveelheid pijpen,
warmtewisselaars, pompen en ander technische voorzieningen. Alles verschrikkelijk vet en onder de olie,
water in de bilge, groot verschil met "Vaarttuig".

Vandaar uit naar de kombuis en via een luik onder het werkblad naar een gecombineerde ruimte, deels opslag
van de voorraden en deels water-treatment. Daar vindt je de zwartwater tank en -treatment plant, maar
even verder ook de zoetwater fabriek via osmose. Die jongens maken hun eigen zoetwater, zo'n 3000 liter
per dag! Ook hier de boilers, de vacuuminstallatie voor de toiletten etc. etc. Je kunt zien dat het schip
zowat al 100 jaar oud is. De techniek is steeds veranderd en af en toe komen er nieuwe installaties die
of in plaats van of on-top of de oude installatie komen. En dat is te zien: 3 generaties technologie die
vaak in eigen beheer zijn aangebracht en een enorme wirwar van buizen, pijpen, kasten, kleppen,
schakelaars etc. heeft nagelaten. Moet erg moeilijk zijn om het allemaal te onderhouden. Bij sommige
onderdelen is nauwelijks meer bij te komen. Daarnaast: je kunt niet staan op de meeste plaatsen. Het
merendeel van het onderhoud moet je op je knieën of zittend doen. Ik benijd Marius (de engineer) niet, petje af!

Daarna van 16:00 tot 20:00 uur middagwacht. Het weer is nog steeds goed en naast uitkijk en stuurwiel
beurten assisteren we de bemanning met het zetten van de zeilen en het plaatsen van de skysail masten/ra's.

Tijdens dat werk gebeurde er trouwens nog een ongelukje: zo'n 10 man trokken een ra omhoog toen ineens
het touw waaraan ze trokken kapotsprong, pats! en het springt ineens in 10-tallen rafels. Gelukkig kon
een van de bemanningsleden hoog in de mast het touw nog grijpen voordat de ra op het dek kletterde en
liep alles goed af.
Zo wordt het schip langszaam klaargemaakt voor de race morgen. Helaas: nog steeds geen wind, dus wij
vragen ons af hoeveel race er gaat komen!

Na het diner (Chili con carne, met fruit salade/slagroom) om 20:30 naar het verhaal van Adam geluisterd.
Die is een aantal jaren geleden aan boord van een oude zeilboot op de rotsen gelopen waarbij 3
bemanningsleden verdronken zijn. Hij vertelde uitgebreid over de toedracht, falen van de kapitein, de
paniek, het meegesleurd zien worden van de 3 bemanningsleden die verdronken en de rechtsgang erna (de
kapitein is veroordeeld tot 3 jaar gevangenisstraf vanwege dood door schuld). Indrukwekkend, vooral omdat
je zag dat hier en daar toch weer oude emoties bovenkomen. Nuttig ook, omdat er toch heel nuttige lessen
uit getrokken kunnen worden! (Vaker onze reddingsvesten aan, schat!!)

Vannacht hebben we de hondenwacht (04:00 - 08:00), dus na het verhaal van Adam naar bed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten