dinsdag 13 april 2010

10 april 2010: de race is begonnen.

07:30 eruit, snel ontbijt en naar buiten. Na 2 dagen wachten gaan we zowaar starten om 09:00.
Er staat een lichte bries en de andere schepen liggen overal om ons heen. Naarmate we dichter bij 09:00 uur komen, kruipen ook de schepen naderbij om een zo gunstig mogelijke positie t.o.v. de startlijn te krijgen. We gebruiken de tijd om de zeilen te zetten. Om 09:00 blaast Klaas de grote hoorn en zijn we onderweg. Prachtig gezicht al die schepen zo dicht bij elkaar met zoveel mogelijk zeil op.

De eerste uren na de start zo we nog volop bezig om skysails en stunning sails te plaatsen voor extra zeilen. Niet dat dat zoveel helpt: wij zijn duidelijk de kleinste van de groep en lengte is nu eenmaal snelheid. We konden nog een tijdje de Argentijnse Libertad bijhouden, maar toen die eenmaal hun problemen met de Mizzen mast hadden opgelost liep ook zij van ons weg.

3 uur na de start is de Cisne Branco ("Witte Zwaan" uit Brazilië) al aan de horizon verdwenen. Zij is het zusterschip van de "Stad Amsterdam" (in Nederland gebouwd bij Damen) en deze 2 schepen worden algemeen erkend als de snelste, vierkant getuigde, schepen ter wereld. Wij bungelen achteraan in het veld, samen met de Spanjaarden. Er speelt zich een aparte race af tussen de Argentijnen en de Chilenen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen.

Het weer blijft voorlopig zacht en we lunchen opnieuw buiten en genieten nog van een mooie middag, met tussendoor hard werken aan de zeilen.
Dat werk gaat geruisloos over in onze middagwacht van 16:00 tot 20:00. Naarmate de middag vordert neemt de bewolking en de wind toe en sturen onder zeil is een aparte belevenis. Goed koers houden is een vereiste, want de stand van de zeilen en de koers hangen nauw samen. Eeen paar graden afwijking en zeilen beginnen te klapperen en het schip begint op te loeven.
Tegen het diner waait het 20 knopen met vlagen naar 25 knopen (kracht 5-6). We gaan praktisch voor de wind en dat betekent dat alles wat we hebben, inclusief de sky sails en stunning sails (extra verlenging van de ra's, ver buiten de romp) zijn bijgezet om zoveel mogelijk snelheid te maken. Op een gegeven moment maken we zelfs 10,5 knopen, helemaal niet gek voor een oude dame van bijna 100 jaar!! Intussen horen we wel via de radio dat de Cisne Branco 13 knopen doet, dus over een eerste prijs maken we ons geen illusies!
Na de wacht weer een praatje van Klaas: met deze snelheden gaan we vannacht al over de finish, dus het wordt een uitermate korte race!
Na zijn praatje naar bed. We zijn bekaf van al dat werk en moeten om 04:00 weer aan de bak voor de hondenwacht.

2 opmerkingen:

  1. Wat kreeg je nou voor lunch en diner?
    Wil ik wél weten hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou je het zegt: ik ben op een gegeven moment opgehouden de menu's te vermelden.

    Laat ik maar zeggen: te veel en te lekker om op te noemen. Wat Marianne en de kombuis crew elke keer weer klaarmaken: petje af!

    BeantwoordenVerwijderen